Lavendel-expressen

Første nummer av Lavendel-expressen kom i 1976. Laget av medlemmer i Lesbisk Bevegelse og SFINXA som ville synliggjøre lesbiske liv og erfaringer.

Hvorfor lavendel?

Rødt blir ofte assosiert med kvinner og blått med menn. Blander du fargene rødt og blått får du lilla, eller lavendel. Ulike nyanser av lilla har blitt brukt av både lesbiske og homofile menn siden 1800-tallet. Den rosa trekanten som homoseksuelle menn etter hvert tok som sitt symbol, stammer fra den rosa trekanten de fikk påsydd på fangedrakten av nazistene i konsentrasjonsleirene. Lesbiske foretrekker lavendel, men bruker også den sorte trekanten som lesbiske, og andre som ble satt i gruppen "asosiale", fikk på sin fangedrakt.

Foto: Ali Suliman, © Kvinnemuseet

Lavendel-expressen – det eneste dameblad i Norden som håpet at dronning Silvia ville få en pike! VI GRATULERER!! ..og håper at «lill-prinsessan» blir en god revolusjonær feminist og at hun og hennes småsöstre, og ikke minst hennes förtjusande mor, vil vite å reise seg til kamp mot kapital og undertrykkelse i alle land.

Lavendel-expressen nr. 3

Forsidene til de tre første utgavene av Lavendel-expressen ble trykket på en liten silketrykkspresse fra Kina på Kvinneverkstedet SFINXA. Siden gikk de over til offset-trykk.

Mellom 1976–1981 ble det utgitt 6 eksemplarer av tidsskriftet i et opplag på 500–600. Innholdet var alt fra dikt, sanger og lesbisk politikk til matoppskrifter, tegneserier, miljøkamp og personlige fortellinger.

Hør Inge Ås fortelle om silketrykkpressa

Litteratur

• Ås, Inge. 2020. Vi spiste, sov og drakk feminisme, SFINXA, s. 56 og 153. www.sfinxa.no
Museum24:Portal - 2024.03.19