Flere av initiativtagerne var fra Kvinnefronten. De tok kontakt med Kvinnehuset for å samarbeide, der ville mange av kvinnene, organiserte og uorganisert, være med. Fra Nyfeministene og Lesbiske Bevegelse var det mange som deltok.
Arrangørene var opptatt av å fremme litteratur, teater, film, kunst og musikk av og for kvinner. De arrangerte kvinnefest på Chateu Neuf og klassisk konsert på Munchmuseet. Hver kveld skjedde det noe nytt på Kvinnehuset.
Dragen
Dragen er et fabeldyr som dukker opp i myter og folketroer fra hele verden. I kinesisk folketro er dragen jordbrukets vokter. Den mestrer alle fire elementer og kan sove i vann, fly i luften, sprute ild og gå på jorden.
Dragen ble derfor sett på som fruktbarhetens vokter, og for lesbiske feminister på 1970- og 80-tallet ble dragen et symbol på jordbrukskulturens-, fruktbarhetens- og dermed kvinnenes vokter.
Dragen i den fysiske utstillingen på Kvinnemuseet:
Hva er kvinnekultur?
Kulturbegrepet og ordet kvinnekultur ble oppfattet forskjellig. Mange feminister brukte kvinnekulturbegrepet som noe kvinnebevegelsen var i ferd med å skape, forklarer Inge Ås i boka Vi spiste, sov og drakk feminisme. Kvinnekultur skulle ikke skille på "finkultur" og kunsthåndverk, skriver Ås, den skulle heller heve kunsthåndverkets status som kvinner ofte hadde stått for.
Et annet spørsmål som ble diskutert var hvorvidt festivalen skulle promotere profesjonelle musikere og kunstnere eller om det skulle være en festival med større bredde, hvor flere kvinner kunne delta. Programmet viser at de endte med å gjøre begge deler.
Festivalen endte med en stor konsert på Kalvøya utenfor Oslo. Her opptrådte Hexehyl, et 27 kvinners storband fra Danmark. Andre kjente artister som deltok var Anne Grete Preus og Anisette fra Savage Rose.
Program
Litteratur
- Ås, Inge. 2020. Vi spiste, sov og drakk feminisme, SFINXA, løpeseddel om dragen s. 214–215 og intervju i Sirene nr. 4 1979 om kvinnekultur 142–143.