Ny utstillingsdel i "I all offentlighet"

Bunadsgeriljaen inntar utstillingen "I all offentlighet" med to nye montre!

• Bunadsgeriljaen
    Bunadsgeriljaen i aksjon! Mimsy Møller/NTB

Bunadsgeriljaen på Kvinnemuseet

Bunadsgeriljaen er en landsomfattende folkebevegelse som kjemper for nærhet til et trygt og godt fødetilbud til alle. Gjennom en symbolsterk aksjonsform har Bunadsgeriljaen satt den nasjonale fødselspolitikken på dagsordenen.

Gjenstander og foto fra Bunadsgeriljaen, og bunaden med alt tilbehør som er brukt av initiativtaker og geriljaleder Anja C. Solvik ble i mars gitt til Kvinnemuseet. Bunaden, sammen med et utvalg av gjenstander og foto, blir nå en del av utstillingen "I all offentlighet" på museet.

Bunadsgeriljaen er et eksempel på en kvinnedrevet bevegelse med stor gjennomslagskraft i norsk offentlighet, og med paralleller til historiske kvinneaksjoner. Vi er glade for at dokumentasjonen etter Bunadsgeriljaen finner sitt hjem på Kvinnemuseet, som nettopp har som mål å samle, forvalte og formidle kvinnehistorien i Norge.

Se aktivistbunaden og flere gjenstander fra Bunadsgeriljaen i to helt nye montrene!

• Fra utstillingen 'I all offentlighet'

I all offentlighet

I all offentlighet er en utstilling som forteller om kvinners kamp for en plass i offentligheten, fra ca. 1850 til vår egen tid.

Les mer om utstillingen her!

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1