Konferanse: Kjønn og mangfold på museet - å formidle fra historiens blindsoner

Konferansen markerer slutten på utviklingsprosjektet "Kjønnets verdi i et museumshierarki". Konferansen er gratis, men krever påmelding av hensyn til lokalets kapasitet.

C.J. Hambros plass 2, Oslo Salongen Konferanse, sal Kristiania
C.J. Hambros plass 2, Oslo
14. nov. 2024
10.00 – 15.30
Meld deg på her

Kl 10:00-10:15: Introduksjon

Velkommen v/ Ordstyrer Trine Rogg Korsvik, Kilden kjønnsforskning

Prosjektresultatet Museumsverktøy 2.0: Hva, hvorfor og hvordan? v/ Mona Pedersen, Museumsnettverk for kvinnehistorie/Anno museum

Kl 10:15-11.30: Sesjon 1: Foredrag

Men varför måste museer jobba med inkludering? [Några argument] v/ Pia Laskar, Stockholm

Pia Laskar er Ph.D i idéhistorie og dosent i kjønnsvitenskap. Siden 2016 har arbeidet hennes fokusert på kulturarvspørsmål med fokus på unntakene i historieskrivingen.Som en del av forskningsprosjektet Unstraight Research in Museums ved Statens Historiska Museum i Sverige (2016-2020) skrev hun Den outställda sexualiteten. Liten praktika för museers förändringsarbete. Siden 2023 har Laskar vært prosjektleder i The Nordic Network for Queer History and Archives. Hun er også ansvarlig for The Unstraight Museums utdanning.

Förmödrarnas ládjogahpir - proveniensforskning, repatriering och rematriering av samiska föremål v/ Eeva Kristina Nylander, Museum of European Cultures, Berlin.

Fil.dr Eeva-Kristiina Nylander forsvarte sin doktorgradsavhandling «From Rematriation to Repatriation. Dismantling the attitudes and potentials behind the repatriation of Sámi heritage » ved Uleåborg Universitet, Giellagas-instituttet i februar 2023. Nylander har i sine studier og sitt arbeidsliv spesialisert seg på samiske samlinger i nordiske og europeiske museer, etiske spørsmål, repatriering og kuratering av samiske utstillinger . I dag jobber Nylander ved Museum of European Cultures i Berlin med et proveniensforskningsprosjekt om de samiske samlingene sammen med samiske.

Kl 11:30-12.30: Lunsj - enhver ordner seg selv!

Kl 12:30-13:15 Sesjon 2: Presentasjoner av resultater fra Kjønnets verdi

Søkbart = Synlig? Retrospektiv dokumentasjon i en museumssamling v/ Eva Refsahl, Fagkonsulent samlingsforvaltning, Anno museum

Refsahl er utdannet  innen kulturarbeid og har arbeidet med samtidskunstfeltet i mange år. De siste tre med samlingsforvaltning i Anno museum, nå på Bevaringssenteret i Elverum. Er opptatt av digital formidling av, og representasjon i,  museumssamlinger.

Bak gardinene 1: Mønstertegnere og veversker for Th. Lunde v/ Else Braut, Konservator NMF, Lillehammer museum

Bedriften Th. Lundes mange mannlige desginere er blitt formidlet. Hva med den tekstile produksjonen, og kvinnene som designet den?

Bak gardinene 2: De første designerne på Hjula Væveri v/ Tone Rasch, Konservator, Teknisk museum

Rasch har forsket på de kvinnelige designerne ved Hjula Væveri. Resultatene er publisert i en artikkel i Norsk Museumstidsskrift samskrevet med Else Braut, Stiftelsen Lillehammer museum.

13:15-13:30 Pause

Kl 13:30-14:15: Sesjon 3: Presentasjoner av resultater fra Kjønnets verdi

Museale praksiser, blindsoner og bevisstgjøring. Kan dialog og samhandling med skoleelever gi nye perspektiver på kjønn i museum? v/ Therese Hervig Johnsen, konservator, Oslo museum

Hervig Johnsen er kunsthistoriker, og sammen med Helene Huljev og Heidrun Sølna Øverby har hun re-kurartert utstillingen OSLove ved Oslo museum.

Den fektende dame v/ Juliane Derry, konservator, Østfoldmuseene

Derry er samlingsansvarlig og konservator ved Østfoldmuseene. Hun oppdaget under flyttingen av en museumssamling en koffert som avduket historien til Janken Wiel-Hansen. Derry har arbeidet i prosjektet Den fektende dame sammen med James Ronald Archer og Bodil Andersson.

Kilden kjønnsforskning.no: Fra museumsprosjekt til nyhetsformidling v/ Susanne Dietrichson, redaktør for Kildens nyhetsmagasin, Kilden kjønnsforskning.no

Kl 14:15-14:30: Pause

Kl 14:30-15:15 Sesjon 4: Panelsamtale: Kjønn på museum – hvordan får vi det til?

Hege Duckert, journalist og forfatter, leder samtalen. Panelet består av Brita Brenna, professor i museologi ved Universitetet i Oslo, Inga-Lill Sundset ved Kulturdirektoratet, Mona Pedersen, direktør og prosjektleder ved Anno museum / Kvinnemuseet, Helene Huljev og Bodil Andersson, prosjektkoordinatorer og representanter for prosjektpartnerne.

Kl 15:15-15:30 Avslutning

Til slutt i hver av de fire sesjonene blir det mulig å stille spørsmål fra salen.

Prosjektet "Kjønnets verdi i et museumshierarki" er finanisert gjennom Kulturdirektoratets utviklingsprogram "Museene som samfunnsaktører - mangfold, relevans og bærekraft", og Museumsnettverk for kvinnehistorie er ansvarlig for gjennomføringen. Les mer her:

Museum24:Portal - 2024.10.08
Grunnstilsett-versjon: 2